امروزه با گسترش صنعت گردشگری در ایران، شاهد رقابت اقامت‌گاه‌های بومی و هتل‌ها در شهر‌های مختلف ایران هستیم که هر کدام برای جلب رضایت مشتریان خود به نحوی تلاش می‌کنند؛ اما همه آن‌ها ساختاری برای مدیریت ارتباط با مشتری ندارند، برای مثال ممکن است این سازمان‌ها بودجه‌های سنگینی را برای تبلیغات مجموعه خود در نظر بگیرند اما نرخ بازگشت سرمایه‌شان بسیار کم باشد و به جای سود به ضرر برسند. از جمله مشکلاتی که در صورت عدم استفاده از یک سامانه برای مدیریت مشتریان یا نرم ‌افزار CRM خواهید داشت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. عدم دسترسی به اطلاعات مشتری: یکی از مشکلات اساسی عدم استفاده از نرم ‌افزار CRM برای هتل ها، این است که هتل‌ها به صورت مستقیم از مشتریان خود اطلاعات کافی ندارند. اطلاعاتی مانند تاریخچه رزروهای قبلی، نیازهای ویژه مشتریان، تماس‌های قبلی و … . این اطلاعات می‌توانند به هتل‌ها در ارائه بهتر خدمات به مشتریان کمک کند.
  2. عدم شناخت مشتریان: بدون استفاده از سیستم CRM، هتل‌ها نمی‌توانند مشتریانی که قبلاً در هتل آن‌ها اقامت داشته‌اند را به راحتی شناسایی کنند و بدانند در مدت اخیر با هتل تماس گرفته‌اند یا خیر. این امر باعث می‌شود که هتل ها امکان ارائه خدمات شخصی‌سازی شده را هم نداشته باشند که طبیعتا این موضوع منجر به کاهش رضایت مشتریان خواهد شد.
  3. عدم امکان استفاده از داده‌های تحلیلی: هتل‌ها بدون نرم‌ افزار CRM، نمی‌توانند به صورت دقیق داده‌های خود را تجزیه و تحلیل کنند. این امر طبیعتا عدم توانایی در اتخاذ تصمیم‌های کلیدی مدیریتی را به دنبال خواهد داشت.

ما در این مقاله با معرفی نرم ‌افزار CRM و کاربرد آن در صنعت هتل‌داری به شما کمک می‌کنیم که بتوانید با مدیریت بهتر و جذب مشتریان بیشتر، کسب‌وکارتان را توسعه داده و طی مدت کوتاهی سرمایه‌تان را چند برابر کنید. طبق آمار، میزان درآمدی که می‌توان با یک پلتفرم CRM افزایش داد، ۲۴۵ درصد است.

 
CRM برای هتل ها
 

نرم افزار CRM چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است به این سوال پاسخ ‌دهیم. عبارت CRM مخفف Customer Relationship Management به معنای مدیریت ارتباط با مشتریان است. ما در مقالات قبلی به طور کامل در مورد کاربرد و مزایای نرم‌ افزار CRM توضیح دادیم که مطالعه آن خالی از لطف نیست؛ اما به طور کلی در مورد این سرویس بهتر است بدانید که سیستم CRM یک راه حل نرم ‌افزاری محبوب در سازمان‌هاست که به مدیریت سرنخ‌ها، بازاریابی و تیم‌های فروش کمک می‌کند. نرم‌ افزار CRM، مدیریت هتل را قادر می‌سازد تا انتظارات مشتری را برآورده کند. CRM علاوه‌بر مدیریت سرنخ‌ها، به مدیریت برنامه‌های وفاداری، بازخورد مشتریان و مهم‌تر از همه، بررسی ۳۶۰ درجه داده‌ها و تعاملات مشتری نیز کمک می‌کند.

مزایای نرم افزار CRM برای هتل ها

به طور کلی استفاده از نرم‌ افزار CRM در هتل ها می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. در ادامه این مقاله به چند مورد از مزایای استفاده از نرم‌ افزار CRM می‌پردازیم.

ثبت و طبقه‌بندی اطلاعات هر مشتری

قابلیت ثبت اطلاعات مشتریان یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های نرم ‌افزار CRM است که می‌تواند با شخصی‌سازی تجربه او هنگام اقامت و همچنین ارائه بازاریابی هدفمند‌تر، موجب افزایش رزرو آن مشتری در روز‌های آتی شود؛ همچنین استفاده از نرم ‌افزار CRM می‌تواند به بهبود تجربه مشتری در هتل‌ها کمک کند. با دسترسی به اطلاعات مشتریان، هتل‌ها می‌توانند بهترین خدمات را برای آن‌ها ارائه دهند. به طور مثال، با داشتن اطلاعات درباره علایق و نیازهای مشتریان، هتل‌ها می‌توانند به طور دقیق‌تری راجع به خدمات رستوران، ورزشگاه و فضای سبز هتل تصمیم‌گیری کنند. این خدمات بهتر می‌تواند به افزایش رضایت مشتری، توصیه آن‌ها به دیگران و افزایش درآمد هتل کمک کند.

به عنوان مثال شخصی که ۵ ماه پیش به هتل شما مراجعه کرده و اصرار داشته اتاق نزدیک آسانسور را رزرو کند و یا برای صبحانه یک فنجان قهوه تلخ می‌نوشد و … برای بار دوم به هتل شما می‌آید و می‌بیند همان اتاقی را که می‌خواهد دارد و همه چیز طبق میلش است. در چنین شرایطی احتمال مراجعه او در روزهای آینده بیشتر است.

در واقع با ثبت تاریخچه خدمات ارائه شده می‌توانید به راحتی سوابق و علایق هر مشتری را به صورت جداگانه مشاهده و در جذب مشتری از آن اطلاعات استفاده کنید.

تجزیه تحلیل اطلاعات مشتریان

یکی از چالش‌های استفاده از نرم افزار CRM برای هتل ها، تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده است. هتل‌ها با تحلیل داده‌های بزرگ می‌توانند از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری هوشمندانه استفاده کنند. با این حال، تحلیل داده‌های بزرگ همیشه ساده نیست و احتیاج به یک نرم‌ افزار CRM می‌باشد. با استفاده از نرم افزارCRM ، هتل‌ها می‌توانند داده‌های خود را به صورت دقیق تحلیل کنند. این تحلیل می‌تواند به برنامه‌ریزی بهتر منابع هتل و افزایش درآمد آن‌ها کمک کند.

یکی دیگر از مزایای ثبت اطلاعات، تجزیه تحلیل و طبقه‌بندی مشتریان است و به شما این امکان را می‌دهد که:

  1. میزان سودآوری هر مشتری را بدانید و تخمین بزنید.
  2. مشتریان خود را بر اساس وفاداری و سودآوری دسته‌بندی کنید.
  3. تاریخچه و سوابق هر مشتری را بدانید.
  4. پیام‌های شخصی‌سازی شده و هدفمند ارسال کنید.

به عنوان مثال شخصی را در نظر بگیرید که در سال، بیش از ۴ بار در هتل شما اقامت می‌کند. این مشتری جز مشتریان سودآور محسوب می‌شود. برای حفظ او می‌توانید در مناسبت‌های مختلف به او خدمات VIP ارائه دهید. برای مثال برای سالروز تولد او می‌توانید پیامی با این مضمون ارسال کنید:

“علی عزیز سلام. به مناسبت سالروز تولدت یک سورپرایز ویژه در نظر گرفتیم. امیدواریم در بهترین روز سال برایت خاطره خوبی رقم بزنیم.”

در مثالی دیگر شخصی را تصور کنید که گاهی برای اقامت به هتل شما مراجعه کرده و از خدمات شما استفاده می‌کند. این مشتری می‌تواند با تبلیغات بیشتر و ارائه کد تخفیف به رزرو مجدد در هتل شما راغب شود. برای چنین مشتری بهتر است در پیامی که ارسال می‌کنید حتما تخفیفی در نظر بگیرید.

به طور کلی نرم ‌افزار CRM برای هتل ها با تجزیه و تحلیل اطلاعات مشتریانی که به شما مراجعه کرده‌اند، می‌تواند شما را در انتخاب راهکاری مناسب یاری کند. نرم‌ افزار CRM ویپینگ با بهره‌گیری از هوش مصنوعی به عنوان تنها CRM هوشمند در ایران، با ارائه راهکارهای مناسب به شما در مدیریت مجموعه کمک می‌کند.

 
تجزیه و تحلیل اطلاعات مشتریان هتل
 

بخش‌بندی مشتریان با مدل RFM به کمک نرم افزار CRM

با تجزیه و تحلیل داده‌ها به کمک CRM، می‌توانید مشتریانتان را بر‌اساس مدل RFM دسته‌بندی کنید. در این روش، مشتریان بر اساس سه عامل Recency،Frequency و Monetary، به چند گروه تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • Recency به معنی زمان آخرین خرید مشتری: از آخرین رزرو مشتری در هتل شما چند وقت می‌گذرد؟ می‌توانید بسته به زمان‌بندی مدنظرتان این بخش‌بندی را انجام دهید که می‌تواند از یک ماه یا یک سال باشد.
  • Frequency به معنی تعداد خریدهای مشتری: این پارامتر نشان می‌دهد در بازه زمانی مد‌نظر شما، مشتری چندبار اقدام به رزرو کرده است.
  • Monetary به معنی میزان پرداخت مشتری: این پارامتر نشان‌ دهنده این است که ارزش ریالی خرید مشتری چقدر بوده است.

با تحلیل این سه عامل، مشتریان می‌توانند بر اساس اهمیت خود در کسب‌وکار و هدفی که هتل‌داری دنبال می‌کند، به گروه‌های مختلفی تقسیم شوند و خدمات و پیشنهادات متناسب با نیازهایشان ارائه شود.

استفاده از نرم افزار CRM برای هتل ‌ها، نیاز به سرمایه‌گذاری و زمان برای پیاده‌سازی و آموزش دادن کارکنان نیز دارد. همچنین، ممکن است نیاز به تنظیمات سفارشی داشته باشد تا به صورت بهینه برای نیازهای هتل شما کار کند. با این حال، این هزینه‌ها به طور کلی قابل قبول هستند و به طور قابل توجهی در بهبود عملکرد هتل و افزایش درآمد آن‌ها کمک می‌کنند. CRM ویپینگ به دلیل تجربه کاربری آسان در ۱۳ دقیقه قابل یادگیری است و به نوعی طراحی شده که با توجه به نیاز شما قابل شخصی‌سازی شدن می‌باشد. به این معنی که شما می‌توانید CRM منحصربه‌فرد مجموعه خود را داشته باشید.

کاهش هزینه‌های تبلیغاتی هتل

استفاده از نرم افزار CRM برای هتل ها می‌تواند به طرح تبلیغاتی آن‌ها کمک کند. با دسترسی به اطلاعات مشتریان، هتل‌ها می‌توانند تبلیغات خود را به شکل دقیق‌تری طراحی کنند. به این ترتیب، از تبلیغات ناموفق یا تبلیغاتی که مخاطب آن‌ها جزء مشتریان هدف نیست، صرفه‌جویی می‌شود. این کاهش هزینه تبلیغاتی می‌تواند به طور مستقیم تأثیری بر درآمد هتل داشته باشد.

سفارشی‌سازی خدمات هتل

یکی دیگر از مزایای استفاده از نرم‌ افزار CRM در هتل‌ ها، سفارشی‌سازی خدمات برای مشتریان است. با داشتن اطلاعات درباره مشتریان، هتل‌ها می‌توانند خدمات خود را به شکلی سفارشی برای آن‌ها طراحی کنند. این خدمات شامل پذیرایی، خدمات اتاق، خدمات رستوران و دیگر خدماتیست که هتل ارائه می‌دهد.

 
CRM و خدمات سفارشی در هتل‌ها
 

بهبود ارتباط با مشتریان با استفاده از CRM در هتل

بهبود ارتباط با مشتریان از طریق نرم ‌افزار CRM برای هتل‌ ها به گونه‌ای است که مشتریان به راحتی با هتل تعامل داشته باشند. همچنین، توانایی برقراری ارتباط با مشتریان در همه زمان‌ها با استفاده از نرم افزارCRM ، امکان‌پذیر می‌شود.

استفاده از نرم ‌افزار CRM برای هتل‌ ها، می‌تواند به بهبود تجربه مشتری و افزایش درآمد آن‌ها کمک کند. هتل ها با داشتن داده‌های دقیق درباره مشتریان، می‌توانند خدمات خود را به شکلی سفارشی برای آن‌ها طراحی کرده و به افزایش رضایت مشتری کمک کنند. همچنین، تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار CRM، به هتل‌ها کمک می‌کند تا منابع خود را بهینه‌سازی کرده و درآمد خود را افزایش دهند.

نر‌م ‌افزار CRM و شبکه‌های اجتماعی

صنعت هتل‌داری به عنوان یکی از صنایع پویا و حساس در جهان، با توجه به شرایط رقابتی و نیاز به جذب مشتریان بیشتر، از ابزارهای مختلفی برای مدیریت ارتباط با مشتریان و همچنین افزایش حضور در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. با اتصال CRM به شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از طریق WhatsApp، Telegram، Email، Instagram و پیامک با مشتریان خود در ارتباط باشید.

طبق آمارها ۴۸ درصد از رهبران فروش معتقدند تعاملات از طریق شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین روش‌های پیگیری و ردیابی مشتری است.

نرم‌ افزار CRM ویپینگ به شما امکان اتصال به شبکه‌های اجتماعی را نیز می‌دهد که علاوه‌بر ارسال پیام از طریق WhatsApp و Telegram می‌توانید کلیه پست‌ها و محتواهای اینستاگرام خود را در پنل مدیریت این سامانه مشاهده کنید.

مدیریت منابع انسانی و پرسنل به کمک نرم‌ افزار CRM

مدیریت منابع انسانی یکی ازحیاتی‌ترین جوانب هر کسب‌وکاری است که می‌تواند به بهبود عملکرد آن مجموعه کمک کند. اما نقش نرم ‌افزار CRM در این زمینه چیست؟

در حوزه مدیریت منابع انسانی، نرم افزار CRM می‌تواند در مدیریت فرایند استخدام و جذب نیروهای جدید کمک کند. با داشتن یک پایگاه داده مشتری جامع، می‌توان نیازهای مشتریان را بررسی کرده و در نتیجه، نیازهای شغلی و مهارت‌های لازم برای پاسخ به نیازهای آن‌ها را تعیین کرد. با این اطلاعات، می‌توان به طور موثرتری نیروهای جدید را جذب کرد و در نتیجه، کیفیت خدمات به مشتریان را بهبود بخشید. همچنین، با استفاده از نرم‌ افزار CRM می‌توان بهبود فرآیند آموزش و توسعه کارکنان را نیز تضمین کرد. با توجه به اطلاعات مشتریان در پایگاه داده، می‌توان نیازهای خدماتی آن‌ها را بررسی کرد و از این اطلاعات برای طراحی برنامه‌های آموزشی و توسعه کارکنان استفاده نمود. به این ترتیب می‌توانید با جذب و آموزش نیروهای خبره راندمان کاری خود را افزایش دهید.

 

 
مدیریت پرسنل هتل با نرم افزار CRM
 

نرم‌ افزار CRM برای تجارت‌ها (B2B)

مشتریان شما علاوه‌بر مردم عادی ممکن است شرکت‌ها و یا سازمان‌ها باشند که برای ماموریت‌های پرسنل خود به دنبال رزرو یک هتل هستند. سازمان‌ها برای شما جز مشتریان سودآور محسوب می‌شوند چرا که ممکن است در سال چندین بار به شما مراجعه کنند. ثبت اطلاعات در نرم‌ افزار CRM در این زمینه به شما کمک می‌کند تا نیازهای آن‌ها را شناسایی کرده و طبق آن نیاز‌ها خدمات ارائه دهید. در واقع می‌توانید با ارائه خدمات بهتر و طراحی پکیج‌های مختلف و تخفیفات مناسب یا با ایجاد پروفایل شخصی برای هر مشتری تجربه خوبی برایشان رقم بزنید.

جمع‌بندی مقاله نرم افزار CRM برای هتل ها

در این مقاله چندین مورد از مزایای استفاده از نرم ‌افزار CRM برای هتل ها را بررسی کردیم و دریافتیم که استفاده از یک سرویس مدیریت مشتریان پیشرفته می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش بهره‌وری کسب‌وکار هتلداری و درآمد این مجموعه‌ها داشته باشد. اگر با خواندن این مقاله شما نیز به خرید نرم‌ افزار CRM راغب شدید؛ پیشنهاد می‌کنیم از نرم‌ افزار CRM ویپینگ به مدت یک ماه به صورت رایگان استفاده کنید تا در صورت تمایل و مفید ارزیابی کردن این سامانه بتوانید با اطمینان بیشتری اقدام به تهیه این CRM کاربردی کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دموی رایگان ۳۰ روزه‌ی این سامانه همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

تلفن: ۷۴۳۲۷-۰۲۱