اگر شما صاحب یک آرایشگاه هستید یا در یک مرکز زیبایی فعالیت می‌کنید، شاید همواره برایتان سوال باشد که چطور می‌شود با یک نرم افزار CRM، در کنار خدمت‌رسانی با کیفیت به مشتریان، مدیریت کارامد و صحیحی داشت و در وقت نیز صرفه‌جویی کرد. اگر شما در آرایشگاه‌های زنانه، پیرایشگاه‌های مردانه‌، سالن‌های مانیکور و پدیکور، سالن‌های اکستنشن مژه و مو، کلینیک‌های زیبایی و لیزر و مشاغل از این قبیل فعالیت می‌کنید، این مقاله برای شماست! با ما همراه باشید.

نگاهی کلی به کاربرد نرم افزار CRM برای مراکز زیبایی و کلینیک‌‌ها

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان یا CRM که مخفف عبارت Customer Relationship Management است، با قابلیت‌هایی که دارد به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید حتی در روزهای شلوغ سال با یک برنامه‌ریزی دقیق و تحلیل‌های کاربردی، مجموعه و منابع مالی و انسانی خود را مدیریت کرده و درآمد خود را افزایش دهید. طبق آمارهای سال ۲۰۲۳ استفاده از CRM می‌تواند تا ۲۴۵% درآمد شما را افزایش دهد. ارتباط با مشتریان در پیشرفت کسب‌وکارتان اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع CRM به شما کمک می‌کند مشتری‌مدار باشید که مشتری‌مداری باعث افزایش مشتری و در نتیجه افزایش درآمد شما خواهد شد.

بررسی دقیق مزایای نرم افزار CRM برای مراکز زیبایی و کلینیک‌ها

در ادامه‌ی مقاله قصد داریم برخی از کاربرد و مزایایی که با پیاده‌سازی نرم افزار CRM در سازمان حاصل می‌شود را معرفی کرده و هرکدام‌ را به طور کامل مورد ارزیابی قرار دهیم.

 
نرم افزار CRM برای مراکز زیبایی
 

برقراری ارتباطات شخصی‌سازی با مشتریان و وفادارسازی آن‌ها به کمک CRM

فرض کنید خانم سمانه کمالی برای بار اول وارد مجموعه شما می‌شود و می‌خواهد از خدمات پوستی مجموعه‌ی شما استفاده کند. شما اطلاعات او نظیر نام و نام‌خانوادگی، شماره تماس، ایمیل (در صورت تمایل) و خدمتی که ارائه می‌دهید را ثبت می‌کنید.

  1. ابتدا یک اس‌ام‌اس خوش‌آمد‌گویی از طرف مجموعه شما برای او ارسال می‌گردد. (محتوای پیام کوتاه: سمانه عزیز از اینکه مجموعه‌ی ما را انتخاب کردی از تو متشکریم و خوشحالیم کنار ما هستی.)
  2. در پایان روز اس‌ام‌اس دیگری برای او ارسال می‌گردد. (محتوای پیام کوتاه: سمانه عزیز نظرت برای ما خیلی مهمه. لطفا با پر کردن فرم نظرسنجی زیر ما رو در بهبود ارائه خدمات کمک کن.)
  3. سپس با توجه به خدماتی که او دریافت کرده بود برای ماه بعد اس‌ام‌اس دیگری برایش ارسال می‌گردد. (محتوای پیام کوتاه: سمانه عزیز ۵ام این ماه نوبت بعدی دریافت خدمات پوستته. لطفا سلامتت رو پشت گوش ننداز. همین الان با ما تماس بگیر یا از طریق سایت وقتت رو رزرو کن.)

به این ترتیب می‌توانید با مشتری خود در ارتباط باشید و او را نگه دارید. اگر شما جای سمانه باشید چند درصد احتمال دارد که مجدد به آن مرکز پوستی مراجعه کنید؟ در واقع شما به کمک نرم افزار CRM می‌توانید با کمترین هزینه (چند پیامک یا ایمیل) مشتریان را نسبت به برند خود وفادار کنید. البته در ارسال پیام‌ها حتما به دو نکته توجه داشته باشید:

  1. پیام‌ها را شخصی‌سازی کنید. (منظورمان از شخصی‌سازی این است که اسم مشتری اول پیامک ارسال می‌‎گردد). در واقع با این کار این حس خاص و منحصر به فرد بودن به مشتری منتقل می‌شود.
  2. تعداد پیام‌ها نباید زیاد و آزاردهنده شوند و حس ایجاد مزاحمت به مشتری القا کنند.

شناسایی مشکلات و ارائه راه‌حل با راه‌اندازی نرم افزار CRM برای مراکز زیبایی

نرم افزار CRM به شما کمک می‌کند به راحتی متوجه شوید که در کدام بخش مشتریان وفادار دارید و در کدام بخش مشتری زیادی ندارید تا بتوانید نقاط قوت و ضعف خدماتتان را بشناسید. برای مثال خدمات لیزر شما مشتریان زیادی دارد اما خدمات فیشال صورت مجموعه خلوت است. به نظر شما چه دلایلی می‌تواند مسبب این امر شده باشد؟ برخی از دلایل شکل‌گیری این مشکل عبارت است از:

  1. کمتر کسی می‌داند مجموعه‌ی شما خدمات پوستی دارد. (در این صورت شما باید کمپین‌های تبلیغاتی موثر برگزار کنید. برای مثال می‌توانید در سوشال مدیاها خدمات پوستی خود را معرفی کنید.)
  2. در محدوده شما رقیب دیگری است که از شما بهتر عمل می‌کند. (اطراف مجموعه خود را بگردید و تحقیقات کنید. برای مثال می‌توانید به عنوان مشتری از خدمات آن سالن استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا رقیبان خود را بشناسید و سعی کنید عملکرد بهتری داشته باشید.)
  3. پرسنل آن بخش، به خوبی خدمات ارائه نمی‌دهند. (ممکن است پرسنلی که استخدام کردید آنطور که باید درباره انواع پوست و موادی که استفاده می‌کند آگاهی نداشته‌ باشد. در این صورت شما می‌توانید با برگزاری دوره‌های مختلف در این خصوص به پرسنل خود آموزش لازم را بدهید یا کارشناسان مجرب استخدام کنید.)
  4. پرسنل اخلاق مشتری‌مداری ندارند. (برای همه ما پیش می‌آید گاهی بی‌حوصله باشیم اما خودتان را بگذارید جای مشتری که می‌خواهد ساعتی را در مجموعه شما ریلکس کند و خدمات ماساژ و فیشال صورت دریافت کند؛ اما با خانمی مواجه می‌شود که با او رفتار مناسبی ندارد و اصطلاحا بداخلاق است. شما می‌توانید مشکل آن پرسنل را جویا شوید و حدالمقدور سعی بر برطرف کردن آن داشته باشید یا در صورت لزوم پرسنل جایگزین اتخاب کنید.)
  5. قیمت نسبت به خدمات زیاد است و برای مشتری به صرفه نیست. (ممکن است قیمت شما نسبت به رقیبان خود در آن کسب‌وکار کمی بیشتر باشد. اگر از مواد گران و درجه یک استفاده می‌کنید لازم است مشتری را نیز در جریان بگذارید تا برایش سوءتفاهم نشود و یا ممکن است متوجه ‌شوید در بخش خدمات لیزر مشتریان خوبی دارید و در نتیجه بودجه تبلیغات آن را کاهش داده و جای دیگری خرج می‌کنید و همچنان خدمات خود را در آن بخش به روز نگه می‌دارید.)

تمامی این موارد را می‌توانید با کمک گزارشات تحلیلی و دقیقی که از نرم افزار CRM استخراج می‌کنید، به دست آورید و سریعا برای رفع آن‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ نمایید.

 
نرم افزار CRM برای کلینیک‌ها
 

ثبت اطلاعات و طبقه‌بندی مشتریان با کمک نرم افزار CRM

یکی از کلیدی‌ترین قابلیت‌های CRM برای مراکز زیبایی و کلینیک‌ها، ثبت اطلاعات و طبقه‌بندی مشتریان است. این نرم افزار با ثبت اطلاعات تمامی مشتریان به شما کمک می‌کند تا بتوانید به راحتی تنها با چند کلیک، به کلیه اطلاعات مشتری دسترسی داشته باشید و با دانستن تاریخچه خدمات، به او پیشنهاد بهتری ارائه داده و مشتری خود را همواره راضی و خشنود نگه دارید.

برای مثالی دیگر، تصور کنید شخصی یک سال است که مشتری شماست. او در این یک سال از خدمات مربوط به بخش ناخن استفاده کرده اما بار آخر رضایتش جلب نشده و ناراضی از مرکز زیبایی شما خارج می‌شود. به مراتب جلب رضایت او بسیار راحت‌تر و کم هزینه‌تر از جذب مشتری جدید است. شما می‌توانید با دانستن تاریخچه خدماتی که قبلا به او ارائه دادید، سعی بر جذب مجدد او کنید. در حقیقت ثبت اطلاعات و طبقه‌بندی مشتریان در سالن، به شما این امکان را می‌دهد که:

  • از میزان سودآوری هر مشتری مطلع باشید.
  • مشتریان مهم و سودآور مجموعه خود را بشناسید.
  • تاریخچه و سوابق رجوع هر مشتری را بدانید.
  • بتوانید پیام‌های به موقع و هدفمند را در زمان مناسب برای دسته‌بندی مناسب ارسال کنید.

طبق پژوهش‌های انجام شده، ۷۴% از کسب‌وکارها معتقدند که نرم‌ افزار CRM به آن‌ها دسترسی بهتری به داده‌های مشتری می‌دهد. در نرم افزار CRM جولیو شما می‌توانید با برچسب‌گذاری‌های نامحدود، مشتریان خود را در سگمنت‌های مختلف بر اساس سیاست کاری خود دسته‌بندی کنید و سپس با کمک فیلتر کردن، دسته‌بندی‌های دلخواه را انتخاب و اقداماتی مرتبط با آن دسته‌بندی انجام دهید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

بهینه‌سازی فروش بر اساس مدل AIDA با پیاده‌سازی CRM برای مراکز زیبایی

AIDA مخفف کلمات: Attention (آگاهی)، Interest (علاقه‌مندی)، Desire (تمایل) و Action (اقدام) می‌باشد. قیف فروش آیدا بیانگر یک پروسه‌ی فروش و بازاریابی است. بر اساس این مدل سرنخ‌ها و مشتریان احتمالی شما بر اساس الگویی خاص طبقه‌بندی شده‌اند و در نهایت طی مراحلی، مشتریان احتمالی به مشتریان دائمی تبدیل می‌شوند. طبق مدل آیدا در کسب‌وکار کلینیک‌ها و مراکز زیبایی مشتریان به ۴ دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. مشتریان آگاه: افرادی که از برند و حضور شما آگاهی دارند اما هنوز به سالن شما مراجعه نکرده‌اند و با خدمات شما آشنا نشده‌اند.
  2. مشتریان علاقه‌مند: افرادی که از خدمات سالن زیبایی شما اطلاع دارند و علاقه‌مند هستند به شما مراجعه کنند اما ترجیح می‌دهند در مورد کیفیت خدماتتان مطمئن شوند. مانند کسانی که شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و نظرات بقیه را در مورد شما می‌خوانند.
  3. مشتریانی که تمایل دارند به شما مراجعه کنند: مشتری در این مرحله نسبت به کیفیت خدمات شما اطمینان دارد و ممکن است در اولین فرصت پیش‌رو با شما تماس بگیرد.
  4. مشتریانی که به شما مراجعه می‌کنند: در مرحله آخر، افراد به سالن شما مراجعه کرده و از خدمات شما استفاده کرده‌اند و فروش اتفاق افتاده است.

این مدل به شما کمک می‌کند تا عملکرد بهتری در فرآیند جذب مشتری داشته باشید و بتوانید نرخ تبدیل مشتریان احتمالی به دائمی را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. طبق گزارش‌ها ۶۹% از کسب‌وکارها بر این عقیده هستند که تبدیل مخاطبین به مشتریان اولویت اصلی بازاریابی آن‌هاست که این هدف به کمک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM محقق می‌شود. نرم افزار CRM جولیو با بهره‌گیری از مدل بازاریابی آیدا در ساختار خود یکی از بروز‌ترین متدهای بازاریابی را ارائه می‌دهد.

 
CRM برای مراکز زیبایی
 

با پیاده‌سازی CRM برای مراکز زیبایی و بررسی گزارشات آن از رقبا یک گام جلوتر باشید!

طبق آمار‌ها نرم افزار CRM تا ۴۲% میزان دقت گزارشات را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر ثبت اطلاعات مشتریان، شما با راه‌اندازی نرم افزار CRM برای مراکز زیبایی و کلینیک‌های خود می‌توانید در بازه‌های دلخواه برای مثال، آخر هر ماه یا هر هفته گزارش دقیقی از عملکرد پرسنل خود داشته باشید که این مساله منجر به تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر و در نهایت مدیریت کارامدتر می‌شود. در واقع نرم افزار CRM مانند یک دستیار و مشاور دلسوز برای کسب‌وکارتان، در کنار شما خواهد بود.

بعد از گذشت یک سال شما اطلاعاتی در دست دارید که به کمک گزارشات CRM می‌توانید برای سال آینده خود برنامه‌ریزی کنید. نرم افزار CRM جولیو با استفاده از قابلیت هوش مصنوعی بروزترین راهکارها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

جلوگیری از خروج تاریخچه و سوابق مشتریان با کمک نرم افزار CRM

زمانی که شما از CRM برای مراکز زیبایی استفاده می‌کنید؛ هر کاربر که با مشتری صحبت می‌کند یا خدمتی ارائه می‌دهد، تمامی اطلاعات را در CRM ثبت می‌کند. به این ترتیب دیگر نگران حذف و خروج نیروی انسانی نیز نخواهید بود چرا که با کمک نرم افزار CRM، افراد جدید در جریان کامل کارها و مشتریان افراد قدیمی قرار می‌گیرند.

نظم بخشیدن به کارها با استفاده از CRM برای مراکز زیبایی و کلینیک‌ها

شما با کمک تقویم CRM می‌توانید فعالیت‌های خود و تمامی پرسنل را راحت‌تر مدیریت کنید و تمامی کارهای ثبت شده توسط کاربران را در نماهای مختلف روزانه، هفتگی و ماهانه نیز مشاهده کنید. همچنین می‌توانید تقویم نرم افزار جولیو را به گوگل کلندر متصل کنید و یا برای امور مهم خود، یادآور ایجاد کنید تا دیگر هیچ کاری را فراموش نکنید و روند کارهایتان سرعت بگیرد.
برای مثال خانمی را در نظر بگیرید که می‌خواهد از خدمات مربوط به پوست و مو و ناخن مجموعه شما در یک روز استفاده کند. به کمک نرم افزار CRM، تمامی پرسنل بخش‌های مختلف می‌توانند در جریان زمان خدمات آن مشتری باشند و برنامه روزانه خود را تنظیم کنند. شما نیز به عنوان مدیر مجموعه می‌توانید از برنامه روزانه پرسنل خود آگاه باشید.

 
CRM برای کلینیک‌ها
 

اتصال شبکه‌های اجتماعی مراکز زیبایی به نرم افزار CRM

همانطور که می‌دانید امروزه بخش زیادی از تعامل با مشتریان، در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا تلگرام صورت می‌گیرد. بر اساس تحقیقات ۴۸% از مدیران عقیده دارند تعاملات رسانه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین معیار‌های پیگیری مشتریان است. همگام‌سازی یا اتصال CRM با شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که:

  1. کلیه محتواهای پست و استوری پیج خود را در داشبورد مدیریتی خود مشاهده کنید و از طریق کامنت و دایرکت با مشتریان در ارتباط باشید.
  2. به کمک WhatsApp و Telegram و پیامک می‌توانید به صورت فردی یا گروهی پیام‌های متنی یا فایلی ارسال کنید.
  3. شما می‌توانید به کمک نرم افزار CRM جولیو از طریق WhatsApp، Telegram، Email، Instagram و پیامک با مشتریان خود در ارتباط باشید که این امر موجب توسعه روابط شما با مشتریانتان و در نهایت حفظ آن‌ها می‌شود. همچنین رسانه‌های موثر کسب‌وکار خود را شناسایی کنید و بودجه‌ی بازاریابی خود را روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. به عنوان مثال درمی‌یابید که رسانه‌ی پرقدرت شما اینستاگرام است بنابراین هزینه‌ی بیشتری را صرف تبلیغات در این پلتفرم می‌کنید.
  4. از دیگر مزایای اتصال شبکه‌های اجتماعی به نرم افزار CRM شناسایی و تقسیم‌بندی مشتریان بر اساس الگوی خرید، بازخورد‌ها و … می‌باشد. به طور کلی CRM یک دید کلی از عادات و انتخاب‌های مشتریان به شما می‌دهد که می‌تواند در عملکرد شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

نرم افزار CRM جولیو برای مراکز زیبایی و کلینیک‌ها

اگر با خواندن این مقاله به استفاده از نرم افزار CRM ترغیب شده‌اید و می‌خواهید درآمد خودتان را در مدت کوتاهی افزایش دهید؛ ما به شما نرم افزار CRM هوشمند جولیو را پیشنهاد می‌کنیم. جولیو یکی از جامع‌ترین نرم افزار‌های CRM فارسی می‌باشد که در ۱۳ دقیقه قابل یادگیری است. این نرم افزار هوشمند با بررسی داده‌های بانک اطلاعاتی و ارائه پیشنهادات سازنده در جهت افزایش مشتری و فروش، در مدیریت سالن و اخذ تصمیم‌های کارآمد به شما کمک می‌کند. علاوه‌بر آن تجربه کاربری راحت و دوستانه نرم افزار جولیو، آن را بین سایر نرم افزارها بسیار محبوب کرده است.

شما می‌توانید به مدت یک ماه به صورت رایگان از نرم افزار CRM جولیو در کسب‌وکارتان استفاده کنید و مزایای استفاده از این نرم افزار را در مجموعه‌تان مشاهده کنید. برای مشاوره و دریافت دموی ۳۰ روزه همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

تلفن: ۷۴۳۲۷-۰۲۱